Trainingsevaluatie: gestaag doortrainen

Wat hebben we deze week gedaan

Het was een rustig weekje training-wise. Op dezelfde manier verder gewerkt, weer een aantal keer aan de dubbele longe. Ze was iets minder soepel dan vorige week, maar de oefeningen pakte ze mentaal super op. Ook hebben we weer een balkentraining mee genomen als krachttraining. Totaal ben ik redelijk tevreden over deze week.

In totaal is er deze week 4 dagen getraind.

  • 2 keer met de ConCord leader, 15 minuten, totaal 30 minuten
  • 1 keer met de ConCord leader, 20 minuten,
  • 1 keer grondwerk, 35 minuten,
  • 1 keer balkentraining, 10 minuten,
  • 3 keer aan de lange lijnen, 2 keer 10 minuten, 1 keer 20 minuten, totaal 40 minuten
  • 3 keer aan de dubbele longe, 20, 25 en 3o minuten, totaal 75 minuten,
  • 4 keer stretchen na de training.

Hoe gingen de oefeningen deze week

Op dinsdag begonnen met de ConCord leader om op te warmen, gevolgde door wat slangenlijnen en contact zoeken en houden aan de lange lijnen. Hoewel we pas net weer begonnen zijn met het werken aan de lange lijnen, pakt ze dit gelijk weer goed op. Ik merk dat ik het zelf nog steeds lastig vind om om te schakelen in het begin naar een goede hoeveelheid druk op de lijnen zodat je kunt sturen met het ‘loslaten’ van de buitenteugel.

Dat loslaten of eigenlijk gewoon je hand iets openen, heb ik in één van de eerste lessen van Monique geleerd. Janine pakt dat soort dingen altijd supersnel op en die manier van sturen werkt bij haar goed om haar scherp te houden. Je geeft door het openen van je hand het paard de ruimte om die kant van zijn lijf op te rekken, terwijl er op de andere teugel nu dus meer druk staat en de spieren aan die kant meer aangespannen worden. Je geeft niet meer druk aan één kant om aan te geven dat je iets van je paard wil, maar je laat deze juist weg aan één kant.

Met het longeren aan de dubbele lijnen ging het ook goed, al was ze iets stijver dan vorige week en iets meer gespannen aan het begin van de sessies.  De balkentraining hebben we deze keer ook aan de dubbele longe gedaan over drafbalken. We hebben een mooi opbouwend programma zo voor de training.  Eerst over het harde losstappen aan de ConCord leader, dan aan de lange lijnen of grondwerk in de bak, vervolgens aan de dubbele longe met als afsluiter het stretchen.

Tussen de trainingen aan de longe zat nu steeds een rustdag of een lichtere training. Het idee is om Janine na een voor haar nog wat zwaardere training (niet wat betreft conditie, maar voor de spieren, pezen en banden) een rustigere dag te geven. Ze staat wel overdag gewoon in de wei dus ze krijgt hoe dan ook wel wat beweging en ze staat zeker niet de hele dag stil. Na een dag harder werken, merk ik soms toch een beetje stijfheid op dus vandaar dat ik niet twee dagen achter elkaar longeer in deze trainingsfase. Na een rustigere dag zouden de spieren goed opgeknapt moeten zijn.

We hebben deze week ook weer lekker een keer gegrondwerkt, vind het altijd zo heerlijk om dat met haar te doen. Lekker met z’n tweeën bezig zijn. Nu ze al weer een paar weken in training is, gaan we ook wat nieuwe oefeningen oppakken, deze week die om het binnen achterbeen sterker te maken. Door haar aan te geven het binnenbeen meer onder de massa te zetten, draagt ze meer gewicht met dat achterbeen. Natuurlijk is het wel belangrijk dat ze verder ook goed haar lijf gebruikt. Met een holle rug over de buitenschouder wegvallend is de trainingswaarde niet zo groot of course.

Op zondag ook de week fijn afgesloten met een complete training, dus begonnen aan de ConCord leader warmstappen, aan de lange lijnen wat buiging meepakken en de gehoorzaamheid testen, aan de dubbele longe verder loswerken en afsluiten met stretchen. Ik merk dat deze opbouw voor nu heel goed werkt. Niet alleen voor je paard is het zo opbouwend, maar voor jezelf ook. Je bent zelf in beweging, je ziet je paard bewegen en leert zijn of haar ritme kennen. De intensiteit van zo’n training is relatief laag , doordat we het meeste in stap doen, zal de hartslag niet hoog worden en vraag je ook nog niet zo veel van spieren, pezen en banden.

Volgende week wordt het dan eindelijk tijd om er weer een zadel op te leggen! Eerst maandag het zadel even passen en als het goed ligt dan dinsdag erop! Woehoe 😀 .

 

 

Advertenties