Trainingsevaluatie: Succes aan de dubbele longe!

Wat hebben we deze week gedaan

Ken je dat, dat iemand zo enthousiast is dat het bijna irritant wordt? Nou, zo voelde ik me deze week na elke training weer 😀 . Het ging zo ontzettend goed, dat ik mezelf echt  een beetje moest temperen wanneer ik anderen vertelde over Janine. Ten slotte zit niet iedereen te wachten op stuiterende, overenthousiaste en onsamenhangende verhalen over een paard, terwijl je niet eens Nederlands kampioen geworden bent 😛 . Goed, ik was dus erg blij!

In totaal is er deze week 4 dagen getraind.

  • 2 keer met de ConCord leader, 15 minuten, totaal 30 minuten
  • 1 keer met de ConCord leader, 20 minuten,
  • 1 keer grondwerk, 25 minuten,
  • 1 keer balkentraining, 10 minuten,
  • 3 keer aan de lange lijnen, 2 keer 10 minuten, 1 keer 20 minuten, totaal 40 minuten
  • 2 keer aan de dubbele longe, 20 minuten, totaal 40 minuten,
  • 4 keer stretchen na de training.

Hoe gingen de oefeningen deze week

Jubelstemming alom dus om de goede vorm van paardlief deze week! We begonnen de week in de bak met grondwerk en een balkentraining. Er moeten ook weer wat volumineuzere spiertjes op dat paardenlijf getoverd dus tijd voor een begin met krachttraining.  Deze training had ik de balkjes op stap-afstand en één verhoogde apart.  De oefeningen met balken zijn niet alleen goed voor het sterker maken van de spieren, ook voor de coördinatie en het algemene lichaamsbewustzijn van een paard is het een goede oefening. Ook achterwaarts over een losse balk is daar een hele goede oefening voor.

De verhoogde balk is een stapje moeilijker en zwaarder, helemaal als je er schuin op aan stapt. Je traint hiermee ook de adductoren en abductoren van de benen. Jaja, wat zijn dat en waar zijn die dan voor nodig?! Het zijn de spieren die aan de binnenkant (de adductoren) van de benen zitten en helpen om het been naar ‘binnen’ te bewegen, onder het lichaam. Bijvoorbeeld bij de zijgangen of wijken. De abductoren komen juist in actie bij het naar ‘buiten’, van het lichaam af bewegen van het been. Met deze balkenoefening waarbij je onder een hoek over de balk stapt, train je ook die spieren en die van de pectorale draagband. Uiterlijk zorgt die groep spieren ervoor dat als ze meer ontwikkeld zijn je paard groter lijkt te zijn geworden.

In de sportschool vind je speciale apparaten om je eigen adductoren en abductoren te trainen, maar over het algemeen hebben ruiters redelijk ontwikkelde adductoren aangezien die helpen om jou op je paard te houden. Blessures komen wel voor als je bijvoorbeeld met koude spieren op je paard stapt en direct een halfuur in verlichte zit zou gaan rijden of wanneer je paard plots opzij springt en om wil draaien.

Het trainen aan de lange lijnen gebruiken we dus voornamelijk als warming-up vooraf aan het longeren, je krijgt zelf ook even wat beweging en je krijgt gevoel bij hoe de pet van je paard (en jezelf) die dag staat. Ook kun je mooi zien of je paard wel spoort 😛 . Dat wil zeggen, volgen de achtervoeten het spoor van de voorvoeten of niet? Daarnaast kun je je paard al bewegend eens goed van de achterkant bekijken; hoe is de bespiering van de achterhand? Komt de linkerkant van het bekken even ver omhoog als de rechterkant?  Zijn er nog andere dingen die je opvallen?

Als ik achter Janine loop zie ik verschil in de bespiering, links heeft ze meer ontwikkelde spieren dan rechts. Ook komt de linkerkant van het bekken meer omhoog dan rechts en stapt ze rechtsachter een heel klein beetje naast de massa (dus rechts van het spoor van het rechter voorbeen). Wel stapt ze altijd ruim over de afdruk van de voorhoef met beide achterbenen. Verder zie ik niet zoveel bijzonders.

Na de lange lijnen gaan we verder aan de dubbele longe, voor het eerst weer! Ik had me voorgenomen om weer te gaan werken aan de vierkante volte voor we ze weer rond gaan proberen te maken. Een vierkante volte wil hier zeggen dat je vier rechte zijdes hebt en vier hoeken waar je je paard na iedere hoek weer rechtuit zet tot de volgende hoek.  Daarbij richt je je eerst op het recht maken voor je begint met de continuë buiging voor een ronde volte. Je kunt een paard dat over de binnen- of buitenschouder valt ook makkelijker corrigeren. Ik ben wel blij dat ik dit tijdens de lessen van Monique heb geleerd, want het timen van een correctie steekt heel nauw als je wil dat je paard er ook wat aan heeft.

Goed, makkelijker gezegd dan gedaan want het was nu inmiddels al weer een tijd geleden dat we ons hier aan gewaagd hadden. Eigenlijk begonnen we gelijk al heel goed, Janine was super aan de hulpen en ik was zelf ook braaf 😛 . Ik merkte dat ze echt heel snel al begon te ontspannen, eerder was ze altijd gespannen aan de longe en zag ik er ook niet echt een meerwaarde in om die reden. Hoe ze nu bewoog en hoe ze steeds meer begon te zakken in de hals liet zien dat ze nu veel makkelijker kon ontspannen! Erg fijn om te zien.

Ze had al snel door dat we geen gewone voltes aan ‘het doen’ waren en ze wachtte elke zijde af tot ik de hulp gaf voor de wending, zo makkelijk kan het dus ook! Ik hoef haar niet eens vaak te corrigeren, ze blijft eigenlijk aardig goed recht en ze valt niet vaak over een schouder weg. Zolang ik goed aangeef, stuur en niet tegenwerk, dan komen we een heel eind 😀 .

Technisch gezien was deze week echt een opsteker in de trainingsopbouw, Janine laat duidelijk zien dat ze beter in haar vel zit nog dan vorig jaar.  Daarnaast heb ik ook geleerd van de longeerles van vorig jaar en andere kennis die ik sinds die tijd heb opgedaan. Waar we vroeger nog wel eens trubbels hadden waarbij Janine rechtsom soms ‘ineens’ begon te steigeren en  omdraaide, is er nu nog geen sprake van ook maar een schijntje van de spanning die ze toen in haar lijf gehad moet hebben om zo heftig te reageren op mijn verkeerde houding of hulpen. Ik zet mijn schouders niet meer vast en blokkeer haar dus ook niet meer. Doordat ik elke hoek bewust moet sturen, blijf ik gefocust en doelgericht.

Het was heel erg fijn om te zien hoe goed ze reageerde op het longeren aan de  dubbele longe, zo ontspannen in haar lijf heb ik haar nog nooit aan de longe gehad! Met grondwerk en stretchen merk ik elke keer weer verbetering en ik zie het ook steeds meer als een check voor de losheid in het lijf. Volgende week is het tijd om weer onder het zadel te gaan trainen, daar is ze wel aan toe nu verwacht ik.

Echt een topweek met veel vooruitgang dus 🙂 , op naar de volgende!

 

 

Advertenties